Aki azt mondja, hogy idén aztán semmi sem történt bw házatájékán, na az hazudik. Mert annál is több. Ehhez pedig, hogy igazunkat bebizonyítsuk, el is hoztunk a továbbiakban egy évre való tucatnyi hol vicces, hol szomorú pillanatot. Olyanokat, amik vele jártak, hozzá tartoztak ehhez a 2013-hoz, meg a bombayi központú filmgyár hétköznapjaihoz. Nyilván csak azok játszanak, akik szerintünk az adott hóban is vitték a pálmát, meg a maradék xy napban. Az meg, hogy ez filmmel, színésszel, zenével kapcsolatos-e nem volt törvényszerű a kiválasztásnál, úgyis sokat foglalkoztunk és foglalkozunk még velük az évben, és a BOB keretein belül. Egyszerűen csak megmaradtak, és meg is fognak még sokáig, emlékezni lehet majd ezekre a pillanatokra.

Jöhet is akkor a múltmegidézés, a nosztalgia, és mintha tegnap lett volna. 321.


JANUÁR

Az idén századik születésnapját ünneplő indiai filmgyártásról sokan sokféleképpen próbáltak megemlékezni. Volt egyszer Cannes-ban díszvendég, másodszor csináltak tiszteletétül filmet Bombay Talkies néven, hamadszor  meg himnuszt is szegeztek hozzá ugyanebben, meg ki tudja mi mindent még. De igazából nem is fontos egy se, hiszen toronymagasan a külön a Filmfare díjátadóra (Ganesh Hedge által) készített wannabe Shahrukh Khan show vitte el a pálmát meg lopta el az elismeréshegyeket. Avagy így kell díjátadót kezdeni, világ.

FEBRUÁR

A szokások és hagyomány nagy úr Indiában, azon belül bwban is. Sokszor kötik az ebet a karóhoz, hogy az csak úgy lehet, és nem máshogy. Igaz ez a playback énekesekre is. Ez utóbbiak ’külön intézményként’ működnek a gyáron belül. Ők énekelnek, csak ők. Színész is megpróbálhatja, néha Farhan Akhtar szólozgat, megszoktuk, de azt már nem, és nem is voltunk felkészülve, hogy a bámulatosan gyönyörű Sonal Chauhan is dalra fakad egyszer majd a 3G Kaise Bataaoon című filmzenéjében. Itt a következő Shreya Ghoshal?

MÁRCIUS

Why this Kolaveri Di, Pani Da Rang. Hogy mi a közös bennük? Jöttek, láttak és győztek. Akkor, abban az évben minden csak róluk szólt. Folytak a csapból. Nem volt ember, aki nem ismerte, vagy ne énekelte volna el egyszer is magának a bajsza alatt. Évzenék, chartbusterek, amik túlélték a holnapot, a hónapokat, velünk maradtak. Feldolgozások ezrei záporoztak belőlük. Már lehetetlen küldetés is volt olyan sarkot találni, ahol nem jöttek vekünk szembe. Na és most ehhez jött a Tum Hi Ho. 

ÁPRILIS

A bw színész bwban legyen a talpán, de azért az se vétek, ha külföldön kell, és ott ismerik el, őt, mint személyt, vagy mint munkásságát addig. Ez utóbbira került sor most, amikor is az amerikai Time magazin szokása szerint összeszedte a világ 100 legbefolyásosabb emberét, majd az így kapott különleges kiadást hétféle címlappal jelentette meg. Egyiken pedig pont Aamir Khan feszített. A választás persze nem véletlen, elsősorban a tévé showja a Satyamev Jayate miatt érdemelte ki.  

MÁJUS

Az élet tele van meglepetésekkel. Ahogy bw is. Soha sem tudhatod mit hoz a sors, meg milyen filmet éppen, még akkor is, ha eléggé kiszámíthatónak tetszik lenni ilyen szempontból az india filmipar. Jóllehet, az is igaz, hogy ma már bw egyre inkább az egy-kétműfajúság felé tendálódik, de a maszálá az még mindig etalon, viszont indulnak mások is, mellette, ellene, akik legalább akkora élvezeti tartalommal bírnak. Ilyen volt idén a zomcom megszületése a Go Goa Gone jóvoltából, ergó a zombik megérkeztek bwba, de még hogy. 

JÚNIUS

Nem tudom miért van az, hogy az ember halála után sokkal többet foglalkoznak vele, mint előtte azidáig. De valahogy én is beleestem ebbe a csapdába. Mert Jiah Khan halála óta valahogy sokkal többet játszom vissza azokat a zenéket, a dalokat, nézem vissza azokat a dalbetéteket, amikhez bármi köze is volt. Míg előtte egy fabatkát sem érdekelt. És ez azért szörnyű no. Nem is így kellett volna történnie. Se vele, se velem, se velünk. De ettől még sajnos igaz, Jiah Khan öngyilkos lett. Nyugodj békében.

JÚLIUS

Ha a karácsony a szeretet ünnepe, és ilyenkor a legtöbb az egy napra eső ölelkezések gyakoriságának száma, akkor Indiába meg bwban már júliusban meg lett tartva, és előre hozták a nyár kellős közepére. Ugyanis ekkor történt meg az a nem mindennapi ’hág’, bw filmtörténeti momentum, amiből pár év múlva úgyis majd mozit forgatnak. Ha más nem, akkor én. Együtthán 2013. Mert a petrezsemgyökér 189, az eperbor 1090, de Shah Rukh Khant és Salman Khant egy tető alatt látni, egymást megölelve az a MEGFIZETHETETLEN. 

AUGUSZTUS

Akárhány bw színészt megkérdezel, hogy neki mi a fontos a filmek készítésében, egytől egyig azt fogja pampogni, hogy a szórakoztatás az első, a nézőn a mosolyt látni. Ami ez szép és jó, mint a régi bw filmek vége, de azért ők se ebből élnek. Mégis nyugodtabban alszol, ha a filmed esetleg box-officeügyileg is jól teljesít. Salman Khannak ezzel nincs baja, de Shahrukhnak annál több. Aki most meg is tett mindent, shettystylet tolt, és lett is eredménye. Rekordot megdöntve, akkor bw legtöbb pénzt hozó filmje lett a Chennai Express.  

SZEPTEMBER

Ami a férfiaknál Ranveer Singh volt, az a nőknél Deepika Padukone. És talán nem állok messze a valóságtól, ha azt mondom ez az év róla szólt, csak róla. Ez az ő éve volt. Amilyen még soha, meg lehet is nem lesz többet már. Akárhány filmben is szerepelt idén, az mind sikeres lett. Pedig tényleg nem ő a színésznők Madhuri Dixitje, a szépsége adott, de van mit még tanulnia. Az biztos, hogy jó úton jár, és nem hiába nézte ki magának a Fast and Furious Vin Diesellel. Más kérdés, hogy nem lett belőle semmi.    

OKTÓBER

A tartalom az első, de azért az utóbbi évek megmutatták, hogy a csomagolásra is oda kell figyelnie. Hiszen, ha csak a címekből indulunk ki, már az is nagyban befolyásolhatja a nézői kedvet. Persze vannak, akik még így is túlzásba esnek, mint ahogy Sanjay L. Bhansaliek tették az idén. Hétről-hétre változtatták meg a Ram Leelat, hol egybe, hol külön, hol kötőjellel volt elválasztva. De szerepelt és is a címben. Míg végül a Goliyon Ki Raasleela Ram-Leelanal álltak meg. Szerencse, hogy nem volt még két hét bemutatóig. Címpara.


NOVEMBER

Roshanéknál áll a világ, sütik már rántott békát. Aztán meg kiderült, hogy a Krrish 3 mégse akkora blockbuster, mint amilyennek elmondták, hogy a Chennai Express fasorban sincsen. A nagy mellény tehát tényleg nagy lett, így végül jöhetett a magyarázkodás. Egy szó mint száz, ilyenkor azért látszik, hogy mi is az igazi arca bwnak, mert ha ennyire a nézőkért mindent, akkor miért kell harmadik nap égbe kiáltani, világgá kürtölni, hogy a mi filmünk aztán mindent visz, azt annyian nézik, hogy annyian nincsenek is már Indiában. 

DECEMBER

Amikor már majdnem felkészültem, hogy Hrithik Roshan újraszingliségéről kell itt írnom, akkor bemutatták a nagymúltú franchise Dhoom harmadik részét. Bw legjobb színészével az élen, Aamir Khannal, ami aztán annak rendje és módja szerint nevetve olyan csilliónyi pénzeket szedett össze magának, hogy abból a három nap végére már 100 croren is túltett, tökelsőként eddig bwban, és kasszasiker is lett egyben. Meg kint ennyien nem néztek bw filmet premierbe, mint ezt, mint most.