Az imént dobta ki elém ezt a képet a tumblr, bw címszó alatt. Még hogy női pókember, aki superman társasában táncol, repül, énekel meg ilyesmi? Izé, ilyen is van, that awkward moment. A kép a Dariya Dilból való, ami egy 1988-as film, és aminek a tu mera superman című számához készült video még többet mutat ennél is. RB na ez a funfunfunfun!

Profit, profit, profit
Úgy tartják, egy új bw filmnek három napja van arra, hogy csodát csináljon, sikert kovácsoljon magának vagy/ellenben örökre elvérzik a töménytelen mennyiségben érkező premierek komoly harcában. Ez igen rajta is múlik meg nem is. A 3 nap ott van, az dönt róla, felette, az az első. Viszont, nem minden, hiszen van még más sikerességet befolyásoló tényező is, ami keresztbe tehet neki. Főként annak, hogy visszahozza a pénzt, a költségeket, hogy egy kicsit is jobb legyen, nézettebb mint akár a másik khané.
Ma már egyébként elfogadott érvelés is lett ez, hogy egy nyitóhétvége, vagy a premierre rákövető két nap kasszatermelése nagyban befolyásolja a film sikerét a piacon. Pedig korábban ez nem volt jellemző Indiára. Ha jobban belegondolunk van is bennünk egy kép arról, ahogy a tömegek a film premierje után még hónapokkal is ott állnak sorba a jegyért, csak hogy újra és újra lássák A jelenetet, A táncot aaa stb... Oké, nem azt mondom, hogy ma nincs erre példa, inkább csak, hogy a filmipar változik, jobban monda változtatják meg. A film, annak utóélete szemmel láthatóan lerövidül, ami meg előtte van az egyre meghosszabbodik. Ennek a meghosszabbodott filmelőéletnek az oka az azonnali siker elérésében keresendő szerintem. Az a ludas, a hibás kinek hogy tetszik. Persze ennek is megvan a miértje, mondom tovább.
Azt fentebb már jeleztem, hogy számolni kell még más befolyásoló tényezőkkel is. A napok száma nem minden, hiszen az se másodlagos ma már, hogy pl hány széles vásznú képernyőn, vásznon jelenik, jelenhet meg az adott bemutatásra kerülő film. A verseny ebből a szempontból egyre keményebb és kiélezettebb. Mindenki szeretné a saját filmjét minél több színházba eljutatni, minél nagyobb számú közönséghez. Még több ember még több pénz. A megtérülés folyamata pedig meggyorsul(hat), ha minden úgy alakul. Úgy, mert magán a filmen továbbra is nagy hangsúly van. Sok minden múlik attól, hogy milyen (film)csillagokkal van kitapétázva a posztere meg a képkockái, ki a rendező, a zenei rendező, a producer meg még ki tartozik starcasthoz. Ez két dolog miatt fontos igazából, bár a végeredmény az tök ugyanaz lesz, kell hogy legyen.
Az első: a megjelenés. Sokszor ugyanis a sztárok, azoknak egy képkockára eső minél nagyobb előfordulási esélyének a száma, valamint a film mögött a háttérben dolgozó kapcsolati emberek tehetnek és tesznek is arról, hogy minél több moziba eljusson a film. Ettől is függ, hogy mennyi is lesz az amennyi, amiben láthatja majd a közönség. Nagyon nem kell megmagyarázni, elég egyértelmű ez. A második: a fogadtatás. Vagy csak nevezzem kritikának? Egy rossz vélemény elég lehet arra, hogy sokak kedvét elvegye a mozizástól (Indiában, srsly) és más alternatív eszközökhöz nyúljanak, hogy azok segítségével jusson el hozzájuk a film vagy fordítva. Na ilyenkor mentőöv a starcast, egy csillag. Ő az, aki miatt az indiai ember még a lehúzások ellenére is képes megnézni egy filmet a moziban. Ebben az évben a Bodyguard és a Ra One kapott vegyes kritikákat pl, de mégis whocares üzemmódban támadták meg az emberek a színházakat, a húzónevek, a műfaj, a 3D meg minden miatt még. Erről ennyit.
Az utolsó dolog, amire utaltam az előbb az alternatív eszközökkel, az a kalózkodás. A legnagyobb rossz minden tekintetben, ami még több versenyhelyzetet szülhet a filmiparban. Ez annyira elterjedt manapság (blablabla), hogy a premiert követő napon a filmet már meg is lehet szerezni, letölteni vagy megnézni online. Persze ilyen-olyan minőségben azért hello. Az indiai filmforgalmazók szerint ez nem jó így, mert akik elbizonytalanodnak egy kritika miatt, vagy mert nincs pénz+idő+energia meg mit tudom én mi bajuk van, azok élnek ezzel a lehetőséggel, amitől ugye biztosan nem lesz nyereséges a film, semmilyen körülmények között se. Bár ez odaát inkább bolha mintsem elefántprobléma, addig legalábbis, amíg olyan sikerek lesznek, mint idén a Bodyguard, a Ra One vagy a Zindagi Na Milegi Dobara (stb), amiknek az első pár nap is elég volt ahhoz, hogy kasszákat robbantsanak.
Most itt megállunk. Kell is. Ideje van, mert a 3D mad kezd bejutni bwba, minden ötödik film így készül már, amivel szerintem újabb fordulóponthoz érkezett az indiai filmgyártás (multiplexek, átalakított színházak). Ettől a ponttól kezdve pedig már ilyen szemmel is kell, kellene (mégse vagyunk ott) nézni a sikert hajkurászó, profitorientált filmek forgalmazását, és teljesítményét a mozi falakon belül. De egyelőre még gyerekcipős szitu az egész, hiába Ra One ideoda, majd 1-2 éven belül ez is kiderül. Addig a 3 nap, a szkrinekért folytatott harc és a kalózkodás nyomja rá bélyegét a film sikerére vagy a bukására Indiában.

Hírhétfő
1) Shah Rukh Khan a következő év elején, január második, harmadik hetében kezdi el forgatni a Chopra-féle romantikus filmjét. Cím egyelőre nincs, de hölgyekben most sem lesz hiány, pl. Katrina Kaif és Anushka Sharma is szerepel majd a moziban. A premier előreláthatólag India egyik legnagyobb ünnepén, a Diwalin lesz, azaz Srk a Ra One után megint A fesztiválon mutatkozik be a szélesvásznon. De ahogy ő mondja, a Diwali még soha sem csalódott benne, s reméli ez most sem lesz majd másképp.
2) A rendező Madhur Bhandarkar az ASSA (Airtel Super Star Awards) vörös szőnyegén beszélt az új filmjéről, a Heroinról. Ez szerinte egy utazás lesz a (hős)nő életében, aki eléri a fentet, de a lentet is élete során. Azt ígérte: sok katarzis lesz benne meg trauma, valamint mérföldkőnek nevezte, nagy történetnek, amelyhez igazi színész dukál, valaki olyan, akivel már régóta szeretett volna együtt dolgozni. Őőőőő lesz Kareena Kapoor, mellette pedig majd Arjun Rampal tűnik fel a filmben. A Heroint időközben el is kezdték forgatni, ezt bizonyítja a netre direkt kiszivárgott kép és videoanyag az első napról.
3) Zombi komédia bwban! A nem túl gyakori műfajt a Krishna DK és Raj Nidimoru kettős, rendező duó (99, Shor in the City) hozza majd el az indiai mozikba a Go Goa Gone című filmmel. A zomcomban biztosan ott lesz, szerepel majd Saif Ali Khan és Kunal Khemu, Vir Das, és Anand Tiwari, valamint még egy (színész)nő is, akiről a mai napig nem tudni, hogy ő kicsoda. Titokban tartják, bár cikkeztek valami Broadwayes színésznőről, de ez is inkább csak pletykaszint, mert Saif Ali is szeretné rokonát ott látni a filmben. A történet? A 3G pár srácról szól majd, akiknek a nyaralást teszik keresztbe a zombik, azzal, hogy megjelennek Goan. Hát nem tipikusan egy hős-hősnő mozi, itt a sztori és a karakterek (4-5) sokkal fontosabbak lesznek. Egyébként Goan és Mumbaiban veszik fel a filmet, nem mennek ki ezért külföldre.

The next Big Khan
A cím végére mehetett volna kérdőjel vagy felkiáltójel is, de nem. Mi maradunk ennél, a köztes állapotnál. Mert bár lehet, van abban ráció, hogy ő Imran Khan lesz a következő nagy Khan (!), de sajnos az ellenkezője sem kizárt dolog (?). Azt eddig se titkoltam, hogy bírom a palit. Még úgy is, annak fényében, hogy tudom, látom, tapasztaltam elég egyarcú. Annak tartom színésznek mindenképpen. Van hova fejlődnie. Bár mentségére szól, hogy pimaszul fiatal, és nem akkora hátrány ez - az említett egyarcúság, mint aminek beállítom, különösen bwra való tekintettel. Arról nem is beszélve, hogy már most nem akármilyen "A" kategóriás rendezőkkel, színészekkel, producerekkel dolgozik együtt, pedig tényleg nem régen tört be a filmbizniszbe. Jójó itt azért a hátszél is besegít, Aamir Khan unokaöccse ő.
Filmekről picit. Talán ebben az évben a Delhi Bellyvel mutatta meg, hogy tud mást is hozni a romantikus figurán kívül (korábban ott volt a Luck is, az kimaradt), akit már olyan magas szinten játszik, és olyan szinten tökélyre fejlesztett, hogy már-már unalmassá válik minden manír tőle. De így is a Jaane Tu... igazán kedvenc a műfajában és az I hate luv storys-t is csak szeretni lehet vele, a Break Ke Baad már határeset eléggé, míg az új filmje a Mere Brother Ki Dulhan jópofa szórakozás, de semmi több. Ergo love/hate kapcsolatban vagyok, de hazudnék ha azt mondanám, hogy nem várom éppen Beboval, vagy Anushka Sharmaval való közös filmjét, mert de nagyon. Ugye.
A cuki fiú (csak így) a mai napi desi girl ellensúlyozására érkezik, hogy senki szeme ne maradjon szárazon már. Itt éppen valamelyik száz plusz egy eventen jelenik meg kalaposan, fehér ing kíséretében. Jó kép na.
Utolsó kommentek