Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Midőn virágzik a dél-indiai remake bwiznisz

Bwban mára már a dél-indiai filmek remake gyártása lett a legkeresettebb műfaj. "A" kategóriás színészek, rendezők, producerek harcolnak is egymással, egymás ellen a legújabb hit, sikeres dél-indiai film remake jogaiért. Mindezt miért? Mert ez a trend? Esetleg hiánycikk lett az ihlet odaát? Vagy szimplán csak üzlet az egész? Egyáltalán lehet jobb valami az eredetinél? És úgy általában véve kinek jó ez a reprodukálás, na meg kinek rossz? Többek között erre, ezekre a kérdésekre keressük a választ a továbbiakban.

Wanted, Singham, Ready, Bodyguard, Force. Ez csak néhány dél-indiai remake az utóbbi időből, amiknek sikere azt mutatja, hogy a telugu, tamil, malayalam, és kannadai filmek is léteznek a piacon, ott vannak bizony az ilyen és ehhez fogható alkotásokkal. Olyanokkal a "gyáraikban", amiket nem szabad csak úgy összemaszalázni bwval, mert ezek attól egy picit másban látják meg az istent a filmkészítés terén. Vannak persze hasonlóságok (made in India), de különbségek is közöttük. Már amennyire én nem tudom, hiszen csak amit látok, abból következtetek igazából. Mert be is vallanom most jó előre: nem igazán követem a dél-indiai filmeket. Meg aztán a blog se ezért alakult. De, mivel ezek kölcsönhatásban vannak egymással, így kizárni az egyiket a másikból vagy fordítva képtelenség. Tessék, erre példa ez az egész remade trend is.

0 Tovább

100 crore 8 nap alatt, van ilyen

A koimoi tette közzé a következő listát. Ezen azt látni, hogy az utóbbi időben melyek voltak azok a filmek, amelyeknek a legkevesebb idő kellett ahhoz, hogy a bűvös, mágikus 100 croret elérjék összbevételek tekintetében, a mozikasszáknál. Ami lényeges, itt nem aprópénzről van szó, 1 crore köbö 10 millió rúpiát jelent = ami 225 ezer dollár, tehát ez alapján nem is olyan nehéz utánaszámolni hogy mennyi is az az annyi. A gyorsaságon meg (a minél előbbi nagy szám megugrásán) nagy hangsúly van, ahogy arra utaltam már korábban vagy éppen a megváltozott filmforgalmazási trendek során.

Position Movie Number of  days
1 Bodyguard 8 days
2 3 Idiots 9 days
3 Ra.One (Hindi version only) 10 days
4 Dabangg 10 days
5 Ready 12 days
6 Ghajini 16 days
7 Golmaal 3 17 days
8 Singham 37 days

A Bodyguard (idei blockbuster) az első. Neki csupán 8 nap kellett a 100-hoz, míg a lista végén szereplő Singhamnak már 37 darab. Ergo több mint egy hónap a több mint egy héthez viszonyítva, ami elég súlyos azért. Gondoljunk bele, számoljuk csak hozzá, hogy a Bodyguard mennyi pénzt tudott hozni még abban az egy hónapban, amíg az Ajay Devgan féle (a lista 7. helyén álló Golmaal 3 is az övé) maszala film küzdött azért, hogy egyáltalán meglegyen neki a 10*10. Nem egy súlycsoport, egy szint, az már biztos. De a testőr helyzete már csak azért is érdekes, mert a vezető színésze Salman Khan további két filmjével is képviselteti magát a listán, a 4. Dabangg, és az 5. Ready ugyancsak az ő nevéhez köthető, sőt ez utóbbi ugyancsak idei produktum. Ő tehát jelen pillanatban a legjobban fizető (fizetett?) név a bw filmpiacon, a többiek elmaradnak tőle, hiába is tesznek meg mindent azért, hogy ez megváltozzon.

A 3 idiots, Aamir Khan szereplésével, 2009 óta az említett Bodyguard megjelenéséig a leggyorsabb volt ebben a külön versenyben. Két évig, ez idő alatt, egyszerűen senki se nem tudott jobb, gyorsabb nyitást csinálni nála. Azt hiszem ez nem is véletlen, sőt teljesen érthető, mivel az idiótákkal AK tényleg egy szuper filmet hozott a vásznakra. Nem remaket, nem maszalát, nem nyugati majmolost, kliséset, modorosat, hanem valami olyat, ami így is, önmagában is megállta a helyét, a táncaival, a zenéivel. Annyira, hogy tömegek látták és nézték meg újra és újra és újra. Siker volt, még ma is az, kult lett belőle. De oké, nem értékelem túl, vagy alá a Bodyguardot, mindkét filmet jónak tartom, csak mégis az egyik az alma, másik meg a fa. Amúgy a színésztől még egy film, a Ghajini is szerepel a nyolcban. Érdekesség, hogy anno pont ettől vette át a Ghajini a leglegleg bevételt hozó címet.

BO (box-office) rekordok legnagyobb vesztese Shah Rukh Khan, annak ellenére, hogy ő az egyik talán legismertebb indiai színész (erről lesz is poszt) az egész világon. De ez most nem számít fabatkát sem. Ami azonban igen. Ha eddig eljutottunk a cikkben, akkor feltűnhet, hogy az egész indiai filmipar (az elit, felső 8 része) erről a három névről szól, magyarul egyről, a Khanok harcáról, akik egymást próbálják túllicitálni, felülmúlni. És tényleg. Oly annyira harc ez kérem, hogy ebből kettő egészen "rossz viszonyban" is áll egymással. Név szerint Salman és Srk, a rajongóikról nem is beszélve. Idén a bw király, így is nevezik többek között Shahrukhot, hiába próbált meg mindent (marketing, spec hatások, akon stb), hogy álmai filmjét a legjobbak fölé emelje, végül mégis bele kellett törődnie abba, hogy csak 10 nap alatt kaparta össze a 100-at. Mentségére szólhat az, hogy nem kimondottan bw szkriptet választott, hogy övé lett minden idők legdrágább bw filmje, és hogy az év végén, karácsonykor még javíthat a Don 2-vel. Még ez az egy esélye megvan a többiekkel ellentétben.

2012? A három nagy és idevehetem még Ajay Devgant is, jövőre nagyon ígéretes filmprojektekkel érkeznek majd, szóval azt mondom semmi sem garantálja azt, hogy 1 év múlva ilyenkor még mindig a testőr fog állni azon az első helyen.

0 Tovább

Változó trendek

Az elmúlt évtizedek alatt sok mindenben megváltozott Bollywood, vagy sok minden megváltozott ott. Vannak, akik szerint kárára, vannak, akik szerint előnyére, de abban mind egyetértenek, hogy az 1950-es évek filmjétől helyenként nagyban különböznek és eltérnek a mai, xxi. századi kortárs mozik. Ma már ahogy az látható, a nyugati felfogás a mérvadó, a példaérték. Minden wetses lesz, a párhuzamos filmművészet a new wave, és a vizuális effektekre, hatásokra pedig nagyobb hangsúlyt fektetnek már, mint a(z amúgy is gyenge lábakon álló) történetekre. Apropó tartalom, ez is jelentős változásokon ment keresztül, bár ez - a behatások mellett - leginkább a célközönség megváltozásával magyarázható. Ami a következő.

Az indiai mozizás korai fázisában még a szegény embereknek és róluk szóltak elsősorban a filmek. A common man volt a középpontban, aki legtöbbször szegény volt, hol kapzsi is éppen, de észrevette hibáit és a film végére erkölcsi győzelmet aratott, jobb ember lett, leküzdötte a bajokat. Ő volt a főhős, akihez tudtak kapcsolódni, kivel tudtak azonosulni a közönség soraiban a nézők. Ezután jöttek a dühös fiatalok, majd a szenvedő, hagyománytisztelő szerelem trubadúrok, de ezeket a sztorikat is még az egyszerű emberekre formázták. Voltak ugyan ütések, rúgások, jólszituált, felső akárhány családok is benne, de végső cél, a szív elnyerése, az igazságért, a gyengék védelméért folytatott harc a gazemberek ellen alaptéma vonzó volt, még annak tűnt, nekik szólt.

De 2000-től a technológia előrelépése, a filmekben is tapasztalható térnyerése, a mai napig a Ra One-ig bezárólag egy új korszakot nyitott az indiai filmforgalmazásban, ami mint említettem fentebb hatással van a történetre, és a célközönségre is. Ez az egyik fő oka annak, hogy a modern film a középosztály vagy a felső osztály (nagykisvárosban élők) filmje lett, vagy a nemzetközi közönségé - nem titkoltan már. Akik természetesen nem tudnak együtt érezni azzal az oldszkul sztorival, amikor is a szegény fiú ezt meg azt csinál egy távoli faluban, a nagy városban satöbbi, ezért a történetet rájuk szabják már. Így a vidéki és/vagy szegényebb közönség igénye nem lesz igény többé, őket még talán a külföldi helyszínek vonzhatják be mágnesként a mozikba, esetleg egy-egy sztár szereplése, de a cselekmény, a vezértéma másodlagos lett már a számukra, nem úgy mint régen. Mindeközben persze a rendezők, a bw apraja nagyja nem tudja nem elégszer elmondani, hogy nem áshatják alá a bw múltat, amiből lett, nem is akarják, de valahogy mégis sikerül (aka törekszenek) nekik, teszem hozzá.

Végezetül itt egy-két fő változás (hasonlóság) a korábbi évtizedekhez képest, de van még más is.

  • égbeszökő költségvetések
  • nagyobb számú színházi megjelenések (régen 200 ma 2000)
  • a multiplex a legnagyobb üzlet, a város a falvak felett, stb
  • a híres, gazdag, sikeres is moziba akar menni (multiba, ofkórz) nem mindig volt ez így
  • mindenki bwt akarja és be akar törni ilyen-olyan rokonként
  • online filmnézésre való opció
  • rövidebbek a filmek
  • a véleményformálás útja könnyebb a webkettő miatt
  • a film marketingje: nyomtatott sajtó mellett elektronikus téren, tvben, utazás során
  • hol vannak már 15 dalok/film, ma 4-5 legfeljebb vagy egy se
  • hol vannak a táncok
  • angol nyelv térhódítása: film dialogokban, filmcímekben, dalszövegekben
  • még mindig a zenére és a sztárra alapozva dönt az ember a film megnézése mellett vagy ellen
  • az aktívkodás (fütyülés, beszéd, hangoskodás) a moziban továbbra is él
  • minden filmes azt állítja, az ő filmje más lesz
  • a producerek vannak a sztárok felett vagy fordítva?
  • a tömeg kritikus még ma is, mindenki úgy érzi, az ő véleménye a legjobb
0 Tovább

Profit, profit, profit

Úgy tartják, egy új bw filmnek három napja van arra, hogy csodát csináljon, sikert kovácsoljon magának vagy/ellenben örökre elvérzik a töménytelen mennyiségben érkező premierek komoly harcában. Ez igen rajta is múlik meg nem is. A 3 nap ott van, az dönt róla, felette, az az első. Viszont, nem minden, hiszen van még más sikerességet befolyásoló tényező is, ami keresztbe tehet neki. Főként annak, hogy visszahozza a pénzt, a költségeket, hogy egy kicsit is jobb legyen, nézettebb mint akár a másik khané.

Ma már egyébként elfogadott érvelés is lett ez, hogy egy nyitóhétvége, vagy a premierre rákövető két nap kasszatermelése nagyban befolyásolja a film sikerét a piacon. Pedig korábban ez nem volt jellemző Indiára. Ha jobban belegondolunk van is bennünk egy kép arról, ahogy a tömegek a film premierje után még hónapokkal is ott állnak sorba a jegyért, csak hogy újra és újra lássák A jelenetet, A táncot aaa stb... Oké, nem azt mondom, hogy ma nincs erre példa, inkább csak, hogy a filmipar változik, jobban monda változtatják meg. A film, annak utóélete szemmel láthatóan lerövidül, ami meg előtte van az egyre meghosszabbodik. Ennek a meghosszabbodott filmelőéletnek az oka az azonnali siker elérésében keresendő szerintem. Az a ludas, a hibás kinek hogy tetszik. Persze ennek is megvan a miértje, mondom tovább.

Azt fentebb már jeleztem, hogy számolni kell még más befolyásoló tényezőkkel is. A napok száma nem minden, hiszen az se másodlagos ma már, hogy pl hány széles vásznú képernyőn, vásznon jelenik, jelenhet meg az adott bemutatásra kerülő film. A verseny ebből a szempontból egyre keményebb és kiélezettebb. Mindenki szeretné a saját filmjét minél több színházba eljutatni, minél nagyobb számú közönséghez. Még több ember még több pénz. A megtérülés folyamata pedig meggyorsul(hat), ha minden úgy alakul. Úgy, mert magán a filmen továbbra is nagy hangsúly van. Sok minden múlik attól, hogy milyen (film)csillagokkal van kitapétázva a posztere meg a képkockái, ki a rendező, a zenei rendező, a producer meg még ki tartozik starcasthoz. Ez két dolog miatt fontos igazából, bár a végeredmény az tök ugyanaz lesz, kell hogy legyen.

Az első: a megjelenés. Sokszor ugyanis a sztárok, azoknak egy képkockára eső minél nagyobb előfordulási esélyének a  száma, valamint a film mögött a háttérben dolgozó kapcsolati emberek tehetnek és tesznek is arról, hogy minél több moziba eljusson a film. Ettől is függ, hogy mennyi is lesz az amennyi, amiben láthatja majd a közönség. Nagyon nem kell megmagyarázni, elég egyértelmű ez. A második: a fogadtatás. Vagy csak nevezzem kritikának? Egy rossz vélemény elég lehet arra, hogy sokak kedvét elvegye a mozizástól (Indiában, srsly) és más alternatív eszközökhöz nyúljanak, hogy azok segítségével jusson el hozzájuk a film vagy fordítva. Na ilyenkor mentőöv a starcast, egy csillag. Ő az, aki miatt az indiai ember még a lehúzások ellenére is képes megnézni egy filmet a moziban. Ebben az évben a Bodyguard és a Ra One kapott vegyes kritikákat pl, de mégis whocares üzemmódban támadták meg az emberek a színházakat, a húzónevek, a műfaj, a 3D meg minden miatt még. Erről ennyit.

Az utolsó dolog, amire utaltam az előbb az alternatív eszközökkel, az a kalózkodás. A legnagyobb rossz minden tekintetben, ami még több versenyhelyzetet szülhet a filmiparban. Ez annyira elterjedt manapság (blablabla), hogy a premiert követő napon a filmet már meg is lehet szerezni, letölteni vagy megnézni online. Persze ilyen-olyan minőségben azért hello. Az indiai filmforgalmazók szerint ez nem jó így, mert akik elbizonytalanodnak egy kritika miatt, vagy mert nincs pénz+idő+energia meg mit tudom én mi bajuk van, azok élnek ezzel a lehetőséggel, amitől ugye biztosan nem lesz nyereséges a film, semmilyen körülmények között se. Bár ez odaát inkább bolha mintsem elefántprobléma, addig legalábbis, amíg olyan sikerek lesznek, mint idén a Bodyguard, a Ra One vagy a Zindagi Na Milegi Dobara (stb), amiknek az első pár nap is elég volt ahhoz, hogy kasszákat robbantsanak.

Most itt megállunk. Kell is. Ideje van, mert a 3D mad kezd bejutni bwba, minden ötödik film így készül már, amivel szerintem újabb fordulóponthoz érkezett az indiai filmgyártás (multiplexek, átalakított színházak). Ettől a ponttól kezdve pedig már ilyen szemmel is kell, kellene (mégse vagyunk ott) nézni a sikert hajkurászó, profitorientált filmek forgalmazását, és teljesítményét a mozi falakon belül. De egyelőre még gyerekcipős szitu az egész, hiába Ra One ideoda, majd 1-2 éven belül ez is kiderül. Addig a 3 nap, a szkrinekért folytatott harc és a kalózkodás nyomja rá bélyegét a film sikerére vagy a bukására Indiában. 

0 Tovább

Ne a nőt nézd, hanem a pólót

Lehetne ez a következő kép címe akár. Vagy talán az, hogy tudom mit fogsz kérni karácsonyra? Hát ezt, amit a bwszerelmes (BBC ázsiai netwörk) rádiós házigazdák Raj és Pablo talált fel és ki. Akik most beszálltak a pólógyártásba, mint Vágási Feri az internetbe. Persze nem gurigáznak kicsiben, több brit divattervezőt is megfűztek már, hogy érdemes lenne belevágni, és ilyet csinálni (#howtomakeit csak itt könnyebben megy). De még milyet! Olyan városi viseletet, ami aztán szorosan köthető a hindi filmekhez, de csak szigorúan a hódolat jegyében. A Bollywood Jollygood elképzelés a retroba nyúl vissza, a tutiba, ami most menő nagyon. Pontosabban a retro művészethez, azokhoz az időkhöz, amikor még kézzel festették az indiai filmplakátokat. A BJ ezt szeretné életben, a köztudatban megtartani. Elsősorban a fiatalság előtt, akik már nem emlékeznek rá, de az öregekre is gondolva egyúttal, hogy ők bizony, amikor még gyerekek voltak.    

0 Tovább

calacitra

blogavatar

bollywood for breakfast. yikes.

Utolsó kommentek